Mediteren

Oefeningen die het verwerken van emoties ondersteunen

Mediteren

Verschillende oefeningen, zoals meditatie, bodyscan en Taichi kunnen je helpen concentreren, langzamer aan te doen en je aandacht in je lichaam te hebben.

Om je emoties te verwerken, is het nuttig om:

  • Langzamer te doen, omdat dit je helpt om dingen in jezelf op te merken waar je normaal overheen kijkt
  • Je aandacht binnen je lichaam te hebben, in plaats van naar buiten, omdat dit je helpt meer van jezelf op te merken
  • Te concentreren, omdat het makkelijk is om afgeleid te raken van het opmerken van je gevoelens

Er bestaan allerlei oefeningen die behulpzaam kunnen zijn. Een aantal goede zijn meditatie, bodyscan en Taichi.

Meditatie

Meditatie helpt om concentratie te oefenen en om je niet te verliezen in dagdromen en gedachten.

Je zit en focust op je adem of op je buik. Wanneer je merkt dat je aandacht daarvan weggegaan is, bijvoorbeeld als je in gedachten geraakt bent, ga je zachtjes terug naar je focuspunt. Afgeleid raken is normaal en te verwachten, dus veroordeel jezelf niet vanwege het afgeleid raken. Ga gewoon terug met je focus, wanneer je het opmerkt.

Bodyscan

De bodyscan is een goede oefening om de gevoelens en sensaties in je lichaam beter te leren kennen en om te oefenen om je aandacht binnen in je lichaam te houden.

Het komt er in feite op neer, dat je met je aandacht door alle delen van je lichaam gaat, en enige tijd bij elk deel blijft, om te voelen wat daar is. Deze oefening kost zo'n 5 - 10 minuten voor de meeste mensen.

Je zou kunnen beginnen met je voeten en daar je tenen voelen, botten, warm en koud, "slapen", enzovoort. Ga dan verder met je enkels, je onderbenen, bovenbenen. Dan verder met je handen, onder- en bovenarmen, en je schouders.

Er zijn meer gevoelens in je torso en hoofd. Wanneer je dat wilt, kun je doorgaan in deze delen van je lichaam, nadat je je armen en benen gevoeld hebt.

Taichi

Taichi is een Chinese vechtkunst, die gewoonlijk gedaan wordt voor meditatie en gezondheid. Het wordt meestal op een langzame en geconcentreerde manier uitgevoerd. Voor de meeste beoefenaars voelt het doen van de Taichi-vorm meditatief aan. Het langzame bewegen helpt om langzamer te worden, wat nodig is om meer te kunnen voelen, en om te concentreren op gevoelens die in eerste instantie vaag en wat ongrijpbaar zijn. Het concentreren op het lichaam helpt om te ontwikkelen meer in het lichaam te voelen.